Rewitalizacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Ustawa o rewitalizacji

W dniu 23.07.2015r. Sejm RP uchwalił Ustawę o rewitalizacji

Dokument porządkuje dzisiejsze pojmowanie rewitalizacji, które w ostatnich latach było bardzo różnie rozumiane, często w sposób uproszczony i sprowadzało się do pojedynczych projektów dotyczących budynków, publicznych przestrzeni miejskich, bez należytego uwzględnienia i zaprojektowania działań „miękkich" adresowanych do lokalnych społeczności oraz przedsiębiorców. Istotą rewitalizacji jest prowadzenie tych działań łącznie, tak aby się wzajemnie wzmacniały i uzupełniały.

Ustawa kładzie silny akcent na partycypację społeczną, a więc realne włączenie społeczeństwa we wszystkie etapy procesu rewitalizacji – od planowania, przez realizację, po ocenę działań. Mieszkańcy muszą mieć poczucie, że zmiany w ich gminie kształtowane są z myślą o nich i przy ich udziale. Istotnym elementem jest prowadzenie różnorodnych konsultacji społecznych (ankiety, wywiady, debaty, warsztaty) obejmujących wszystkich zainteresowanych. Ich wyniki muszą być podawane do publicznej wiadomości. Sama rewitalizacja będzie dobrowolnym zadaniem własnym samorządu terytorialnego , ale już jej rozpoczęcie wymagać będzie powołania Komitetu Rewitalizacji czyli forum opiniującego i doradczego, w skład którego wejdą przedstawiciele gminy i lokalnej społeczności. Komitet będzie współpracował z samorządem w czasie realizacji procesu rewitalizacji

Gmina ma wyznaczyć obszar zdegradowany cechujący się koncentracją negatywnych zjawisk a następnie obszar rewitalizacji obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego. Podstawowym narzędziem prowadzenia rewitalizacji w wyznaczonych obszarach będą Gminne Programy Rewitalizacji (GPR) , zapewniającym jej kompleksowość oraz działania w ścisłej współpracy ze społecznością lokalną (a także realizowanych przez nią samą). Jego podstawą powinno być wyznaczenie obszarów wymagających działań oraz przedstawienie całościowej strategii ich prowadzenia.

Ustawa wprowadza dwa specjalne rozwiązania ułatwiające prowadzenie rewitalizacji w gminie. Nie będą one obligatoryjne – będą mogły być stosowane w zależności od potrzeb i charakterystyki zaplanowanych działań

• Specjalna Strefa Rewitalizacji (SSR). Status SSR umożliwi korzystanie ze szczególnych rozwiązań (np. zakaz wydawania na terenie SSR decyzji o warunkach zabudowy, możliwość przyznania dotacji na remonty budynków, uproszczenie w stosowaniu Prawa zamówień publicznych ), a także uprości procedury administracyjne związane z realizacją gminnego programu rewitalizacji;
• Miejscowy plan rewitalizacji (szczególna forma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego), który będzie podstawą realizacji przekształceń urbanistycznych oraz prac inwestycyjno-budowlanych ujętych w GPR. Regulacje cechujące tę specjalną postać planu miejscowego to np. możliwość zawarcia w planie miejscowym koncepcji urbanistycznych czy przypisania do nieruchomości szczegółowych warunków realizacji inwestycji przewidzianych w planie.

Na szeroko rozumiane działania rewitalizacyjne na lata 2014-2020 przewidziano 25 mld zł, z czego 22 mld zł będzie pochodzić z programów unijnych (ok. 15 mld zł z regionalnych, 7 mld z krajowych), a 3 mld ze środków budżetu państwa oraz samorządów

Przyjęta przez Sejm RP ustawa zostanie teraz skierowana do Senatu RP a następnie do Prezydenta RP.

http://www.mir.gov.pl/strony/aktualnosci/sejm-uchwalil-ustawe-o-rewitalizacji/

pokaż metkę
Osoba publikująca: MICHAŁ KMIECIK
Podmiot publikujący: Rewitalizacja
Data publikacji: 2015-07-24
Data aktualizacji: 2016-07-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź