Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Dzieci zaprojektowały swoje place zabaw

14 listopada 2011 r. w Sali Portretowej Urzędu Miasta Krakowa odbyło się ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród uczestnikom cyklu konkursów architektonicznych dla dzieci i młodzieży. Konkurs został przeprowadzony w trzech wybranych miejscach na obszarze dzielnicy Podgórze objętym Lokalnym Programem Rewitalizacji Starego Miasta, a jego organizatorem był Wydział Strategii i Rozwoju Miasta we współpracy z Radą Dzielnicy XIII Podgórze.

14 listopada 2011 r. w Sali Portretowej Urzędu Miasta Krakowa odbyło się ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród uczestnikom cyklu konkursów architektonicznych dla dzieci i młodzieży. Konkurs został przeprowadzony w trzech wybranych miejscach na obszarze dzielnicy Podgórze objętym Lokalnym Programem Rewitalizacji Starego Miasta, a jego organizatorem był Wydział Strategii i Rozwoju Miasta we współpracy z Radą Dzielnicy XIII Podgórze.

 

W konkursie na koncepcję zagospodarowania placu zabaw w Parku Bednarskiego Jury liczbą 5 głosów przyznało nagrodę główną projektowi „Naturalny Plac Zabaw” autorstwa zespołu uczniów Szkoły Podstawowej Nr 29 w Krakowie, pod kierunkiem Pani Anny Komorowskiej, w składzie: Ola Palczyńska, Kinga Gnatowicz , Natalia Rapacz , Marysia Donimirska  , Mateusz Król , Joasia Hauschild , Basia Kowalik , Marta Zemełka , Karolina Teper .

O zwycięstwie tego projektu zadecydowało m.in. czytelne oddzielenie strefy zabawy od strefy wypoczynku, wykorzystanie w projekcie istniejącego pawilonu, w którym zaprojektowano kawiarnię z ogrodem na dachu i oryginalny projekt domku na drzewie dla dziewczynek w konarach istniejącego drzewa oliwnika.

W konkursie na koncepcję zagospodarowania skweru w Parku Bednarskiego na teren rekreacyjny, Jury liczbą 5 głosów przyznało nagrodę główną projektowi „Sto Schodów” autorstwa zespołu uczniów Gimnazjum Nr 34 w Krakowie, pod kierunkiem Pani Anny Komorowskiej, w składzie: Patrycja Mazurek, Aneta Domańska, Klaudia Włodarska, Małgorzata Bień, Patrycja Subik, Wiktoria Lubzińska, Jakub Mordawski. Nagrodę przyznano m.in. za podział na trzy wyraźne strefy przeznaczone dla trzech różnych grup odbiorców: strefę otwartą z lodowiskiem i parkiem linowym, strefę „półpubliczną” z labiryntem i miejscem na ognisko oraz strefę „prywatną” z miejscem do spotkań, odgrodzoną od reszty ekranem wodnym.

W konkursie na koncepcję zagospodarowania placu zabaw przy ulicy Lipskiej, Jury liczbą 6 głosów przyznało nagrodę główną projektowi „Mój wielki świat” autorstwa zespołu uczniów Szkoły Podstawowej Nr 47 w Krakowie,  pod kierunkiem Pani Oleny Zapolskiej, w składzie: Justyna Sapko, Wiktoria Adamczyk, Aleksandra Szymańska, Paulina Spyrka, Angelika Paryła, Filip Huczek, Anna Zych, Karolina Jamka, Natalia Grabowska.

O zwycięstwie tego projektu zadecydowały m.in. elementy pobudzające wyobraźnię, tajemniczość, atrakcyjność wykonania makiety i wprowadzenie elementu sceny, nietypowe dla tej grupy wiekowej.

Projekt składał się z trzech etapów. Pierwszym były warsztaty projektowe z elementami edukacji architektonicznej dla dzieci i młodzieży. Kolejnym etapem były właściwe konkursy. Ostatnim etapem było opracowanie projektów koncepcyjnych na podstawie nagrodzonych prac.

Pierwsze warsztaty odbyły się w dniach 14 i 15 września 2011 r. w Szkole Podstawowej Nr 29 w Krakowie. Wzięło w nich udział 40 uczniów klas I-III, których zadaniem było stworzenie projektów placu zabaw w Parku Bednarskiego.

W dniach 21 i 22 września 2011 r. 32 uczniów i uczennic z klas I-III uczniowie Gimnazjum Nr 34 w Krakowie pracowało nad projektami zagospodarowania terenu rekreacyjnego dla młodzieży w Parku Bednarskiego.

Trzecią ze szkół była Szkoła Podstawowa Nr 47 w Krakowie. W dniach 5 i 6 października2011 r. 38 uczniów z klas IV-VI przygotowywało koncepcję zagospodarowania terenu placu zabaw przy osiedlu na ul. Lipskiej.

W każdej z wymienionych szkół warsztaty trwały dwa dni. Pierwszy dzień poświęcony był wprowadzeniu do tematu architektury krajobrazu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Podczas krótkiego spaceru dzieci miały również okazję zapoznać się z terenem, nad którego aranżacją miały pracować. Po powrocie do szkoły uczniowie uczestniczyli w treningu kreatywności, np. projektując ogródek dla wylosowanej bajkowej postaci. Następnie uczestnicy warsztatów tworzyli listę pomysłów na aranżację danego miejsca.

W drugim dniu dzieci zostały podzielone na cztery grupy. Każda z nich pracowała niezależnie pod okiem architekta lub architekta krajobrazu, którego zadaniem było zintegrowanie grupy i stworzenie kreatywnego podejścia do tematu. Następnym etapem było przypomnienie listy pomysłów z poprzedniego dnia i wybranie najciekawszego z nich, który najlepiej odpowiadałby na potrzeby funkcjonalne projektowanej przestrzeni. Potem grupy pod opieką prowadzących architektów opracowywały wybrany wcześniej pomysł: przygotowywały makietę, rysunki dotyczące rzutu, przekroju i elewacji projektowanej przestrzeni, planowały rozmieszczenie zieleni i elementów małej architektury. Poszczególne elementy projektów wykonywano różnymi technikami: przy pomocy rysunków, wydzieranek i wyklejanek, grafik czy kolażu. Przygotowane elementy projektu uczestnicy umieszczali na przygotowanym wcześniej szablonie, układając poszczególne elementy w kompletny projekt. Zwieńczeniem warsztatów była prezentacja prac wykonanych przez każdą z grup.

Po zakończeniu warsztatów prace można było oglądać na wystawie w każdej ze szkół, a jej uczniowie głosowali na, ich zdaniem, najlepszy projekt. Ich głosy zostały też uwzględnione w głosowaniu Jury konkursu.

14 października 2011 r., w Urzędzie Miasta Krakowa odbyło się posiedzenie Jury, które dokonało oceny prac konkursowych i wyłoniło zwycięskie zespoły.

W skład Jury weszli: Pan Leszek Jasiński – Wydział Strategii i Rozwoju Miasta, Pani Kinga Nizioł – przedstawiciel Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, Pani Aurelia Czerwińska-Pacura – Zastępca Przewodniczącego Zarządu i Rady Dzielnicy XIII Podgórze, Pan Jacek Stokłosa – Główny Plastyk Miasta, Pani Krystyna Ungeheuer – przedstawiciel Szkoły Podstawowej Nr 29 w Krakowie, Pani Iwona Królikowska – wicedyrektor Gimnazjum Nr 34 w Krakowie, Pani Urszula Janczy – przedstawiciel Szkoły Podstawowej Nr 47 w Krakowie.

Podsumowaniem projektu są koncepcje architektoniczne, opracowane na podstawie zwycięskich prac przez projektantów, reprezentujących realizatora projektu, firmę „Anna Komorowska – Pracownia K”.

Zwycięskie projekty, wraz z pozostałymi pracami wykonanymi na potrzeby konkursu przez uczniów oraz opracowane na ich podstawie przez profesjonalistów koncepcje architektoniczne można było oglądać w dniach od 15 do 21 listopada 2011 r. w ramach wystawy pokonkursowej, w Holu Kamiennym Urzędu Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych 3-4.

Celem projektu była promocja działań rewitalizacyjnych Krakowa na obszarze objętym Lokalnym Programem Rewitalizacji Starego Miasta.

Konkursy, zorganizowane z myślą o dzieciach i młodzieży, pozwoliły spojrzeć na problem zagospodarowania przestrzeni publicznej z całkowicie nowej perspektywy. Jej istotą był nie tylko otwarty dialog z wybraną grupą docelową, ale faktyczne jej współuczestnictwo
w kształtowaniu pożądanego i oczekiwanego kształtu i wizerunku przestrzeni publicznej w naszym mieście.

Zajęcia warsztatowe spotkały się z wielkim zainteresowaniem uczniów szkół,
w których zostały przeprowadzone. Uczestnicy wykazali się ogromnym zaangażowaniem, otwartością i inwencją, czego dowodem były prace projektowe wykonane na wysokim, wyrównanym poziomie, które sprawiły Jury konkursu niemały kłopot z wyborem zwycięzców.

Przebieg projektu pokazuje olbrzymi potencjał tkwiący w najmłodszych użytkownikach przestrzeni publicznych, którzy podczas prac potrafili nie tylko jasno i precyzyjnie wyartykułować swe najważniejsze potrzeby oraz wymagania, ale też trafnie je wyeksponować w postaci przejrzystych, pomysłowych i barwnych prac konkursowych (MS, www.dialoguj.pl)

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: IZABELA DRAPIK
Podmiot publikujący: Rewitalizacja
Data publikacji: 2011-11-24
Data aktualizacji: 2011-11-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź