Punkt Obsługi Przedsiębiorcy – szerszy pakiet usług w nowej siedzibie
Jest w Krakowie takie miejsce, gdzie można uzyskać fachowe wsparcie i w komfortowych warunkach załatwić większość spraw związanych z zakładaniem, rejestracją i prowadzeniem biznesu – to Punkt Obsługi Przedsiębiorcy UMK, który od 3 stycznia zaprasza do swojej nowej siedziby zlokalizowanej w budynku B Klastra Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 przy ulicy Zabłocie 22. Przeprowadzka POP, czyli krakowskiego „jednego okienka”, nie jest wcale przypadkowa.
Klaster Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 to kreatywna i innowacyjna przestrzeń, w której różne podmioty – przedsiębiorcy, start-upy, twórcy i animatorzy kultury, organizacje pozarządowe i miejskie agendy – mogą rozwijać aktywność gospodarczą i społeczną, czerpać korzyści z międzysektorowej współpracy i tworzyć więzi między mieszkańcami, trzecim sektorem, przedsiębiorcami i urzędnikami.
Ważną częścią tego założenia jest właśnie Punkt Obsługi Przedsiębiorcy UMK, który z końcem zeszłego roku przeniósł swoją działalność i wszystkie oferowane przedsiębiorcom usługi z ul. Wielickiej 28a do nowej siedziby na Zabłociu. Co więcej, krakowscy przedsiębiorcy mogą teraz liczyć na szerszą ofertę wsparcia niż do tej pory.
– Na terenie Klastra Zabłocie, czyli tej wyjątkowej inwestycji realizowanej ze środków miasta przy znaczącym udziale funduszy unijnych, która ma służyć aktywizacji społecznej i gospodarczej i jest też formą rewitalizacji dla tej dzielnicy, ulokowaliśmy nasz Punkt Obsługi Przedsiębiorcy, który już od wielu lat wspiera przedsiębiorców, w tym osoby zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą. Zapraszamy tu każdego, kto szuka pomocy i kompleksowej informacji w zakresie związanym z prowadzeniem biznesu. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu ludzi otwarcie własnej firmy jest przełomową decyzją i dlatego mogą jej na początku towarzyszyć obawy, pytania, czy warto, czy sobie poradzę z formalnościami, wymogami, kontaktami z wieloma instytucjami i urzędami. Punkt Obsługi Przedsiębiorcy to w takim wypadku najlepsze miejsce, od którego można zacząć, bo zatrudnieni w nim konsultanci potrafią pokazać, że nie taki diabeł straszny. Nowością jest instytucja opiekuna przedsiębiorcy, który przeprowadzi osobę stawiającą pierwsze kroki w biznesie przez kolejne etapy zakładania firmy. Warto podkreślić, że mamy już ponad 100 tys. firm zarejestrowanych w Krakowie, w większości jedno- lub kilkuosobowych, i to jest bardzo ważna płaszczyzna działalności gospodarczej, wpływająca w ogóle na funkcjonowanie miasta – mówi zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju Jerzy Muzyk.
Punkt Obsługi Przedsiębiorcy UMK, który od 3 stycznia działa przy ulicy Zabłocie 22, jest otwarty od poniedziałku do piątku w godz. 7.40–15.30.
W POP zorganizowanych jest kilka stanowisk oferujących wyspecjalizowane usługi:
- konsultant ds. przedsiębiorczości, który udziela informacji na temat zakładania oraz prowadzenia firmy w Polsce, posługujący się językami ukraińskim, angielskim i rosyjskim
- konsultant Urzędu Statystycznego, u którego można uzyskać informacje statystyczne oraz numer REGON dla spółki cywilnej, dostępny w każdą środę w godz. 7.40–15.30
- punkt konsultacyjny Krajowej Izby Małopolskiego Oddziału Doradców Podatkowych (dostępny w poniedziałki i środy w godz. 10.00–12.00), który nieodpłatnie udziela informacji i porad w zakresie wyboru formy opodatkowania, wyłączenia z form opodatkowania, podatku VAT, obowiązków w podatku akcyzowym, obowiązku instalacji kas fiskalnych
- punkt konsultacyjny Okręgowej Rady Adwokackiej (dostępny w drugi i czwarty wtorek miesiąca w godz. 11.00–12.00), który nieodpłatnie udziela informacji i porad w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
- konsultant Referatu Realizacji Spraw CEIDG Wydziału Spraw Administracyjnych UMK, obsługujący sprawy z zakresu rejestracji, zawieszenia, wznowienia i likwidacji działalności gospodarczej
- konsultant POP, zajmujący się potwierdzaniem profilu zaufanego oraz wydawaniem zaświadczeń z zakresu rewitalizacji w celu urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na wymogi przepisów prawa lub posiadanie interesu prawnego.
W nowej lokalizacji POP uruchomił dodatkową usługę w postaci opiekuna przedsiębiorcy – adresowaną szczególnie do tych osób, które są zainteresowane założeniem własnej firmy, ale powstrzymują się z podjęciem takiej decyzji z obawy przed biurokracją, nieznajomością procedur czy przepisów. Opiekun nie tylko rozwieje ewentualne wątpliwości, ale i otoczy osoby chcące pracować na własny rachunek indywidualnym wsparciem mentoringowym. Będą one mogły liczyć na kompleksową i fachową pomoc we wszystkich sprawach związanych z otwarciem własnego biznesu – opiekun pomoże wypełnić niezbędne formularze związane z zakładaniem firmy, doradzi przy wyborze kodów PKD, wyszuka dostępne formy wsparcia finansowego i wraz z zainteresowanym postara się dobrać najbardziej korzystne rozwiązania. Jeśli zajdzie taka potrzeba, skontaktuje się z innymi wydziałami UMK i instytucjami, by zebrać niezbędne informacje. Co więcej, przewidziano możliwość bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z opiekunem również na dalszym etapie prowadzenia firmy.
Więcej informacji na temat POP można uzyskać na stronie internetowej dlabiznesu.krakow.pl, w mobilnej aplikacji „Wirtualny Urzędnik” lub pod numerami telefonu: 12 616 56 00 [PL], 12 616 56 07 [UA, EN].
Przypomnijmy, że Punkt Obsługi Przedsiębiorcy, czyli krakowskie „jedno okienko”, od 18 lat wspiera przedsiębiorców, oferując w jednym miejscu szeroki pakiet usług, tak by zminimalizować konieczność wizyt w urzędach i instytucjach. W 2022 r. punkt udzielił ponad 20 tys. informacji.
Co istotne, z jego usług korzystają nie tylko obywatele polscy, ale też przedsiębiorcy z innych krajów. W 2020 r. uruchomiono specjalne stanowisko doradcze dla cudzoziemców, w którym konsultant do spraw przedsiębiorczości udziela informacji i odpowiada na pytania dotyczące zakładania działalności gospodarczej, wyboru działalności, obowiązków jej towarzyszących, form wsparcia finansowego i procedur administracyjnych (w językach polskim, angielskim i ukraińskim). Tylko w 2021 r. z usług konsultanta skorzystało blisko 2 tys. obcokrajowców, w tym 1,5 tys. osób z Ukrainy.
Punkt Obsługi Przedsiębiorcy angażuje się także w projekty promujące przedsiębiorczość w Krakowie (Taskforcome, Przedsiębiorcze Krakowianki), bierze udział w licznych wydarzeniach skierowanych do przedsiębiorców (m.in. targi, konferencje) oraz prowadzi szeroką akcję promocyjno-informacyjną na temat prowadzenia biznesu w Krakowie. Na wszystkich krakowskich uczelniach wyższych POP zrealizował już blisko 600 prezentacji, w których uczestniczyło ponad 14 tys. osób.